O jaslicama

 Upoznati Krista, Gospodina:  misli o pobožnosti prema  jaslicama
Georg Alois Oblinger

Würzburg, 17. prosinca 2010. (Tagespost.de / ZENIT.org) .- Uz  Božić idu i jaslice. Naši stanovi i kuće skoro se ne mogu zamisliti bez njih. U nekim mjestima se ulaže velik trud kako bi se u njih ugradile razne panorame okolice, s bezbrojnim figurama  koje su obučene u, do detalja, razrađenu odjeću.
U rimskoj crkvi Santa Maria Maggiore, se časte Isusove jaslice, iako je njihova autentičnost upitna. Čak je sv. Ignacije Loyola ovdje proslavio svoju mladu misu na Božić 1538.,  jer mu je nije bilo moguće slaviti u Betlehemu kamo je mislio otputovati  (ovdje je i blaženi Alojzije Stepinac, također slavio svoju,mladu misu  op.prev).  Intenzivna  pobožnost, a od toga i gradnja jaslica zapravo ima svoj početak, 1223., kada je sveti Franjo Asiški u šumi Greccio, od živih ljudi i životinja, prikazao scene  jaslica i tu je slavio Božić, za što mu je, tada, bila potrebna papina suglasnost.
            Oko 1500.- te godine, razvija se, uglavnom u ženskim samostanima, takozvano "zibanje djetića" za što se upotrebljavala jedna lutka  kao Mali Isus i drvena kolijevka. Tek od 1600. godine  bilo je uobičajeno postavljanje jaslica, s djetetom Isusom.  Kućne jaslice su se najprije počele postavljati u plemićkim obiteljima, ali su se ubrzo proširile  i na  seosko stanovništvo. Iz Italije  je običaj prešao u Tirol, a u 17. stoljeću, i u Njemačku.  Danas, velika grana industrije  živi od proizvodnje jaslica i pripadajućeg materijala.  Osim toga, dobar broj hobista  ili kolekcionara iz hobija grade jaslice ili ih sakupljaju.

             Jasle su postale, uz križ,  klasičan simbol kršćanske vjere. I s je pravom tako, jer je upravo  po  djetetu  u jaslama nastala prekretnica u sakralnoj umjetnosti.  Za Židove vrijedi i danas starozavjetna zabrana slika: "Nemoj napraviti za sebe slike idola." (Izl 20,4 i Pnz 4,16) Ovu  zabranu može dokinuti samo onaj koji ju je i naredio, dakle Bog sam.  U utjelovljenju, Bog sam  stvara sliku o sebi. Isus Krist je "slika Boga nevidljivoga" (Kol 1, 15). Dakle, dijete u jaslama je prva slika Božja. Nije ni čudo da se ovo prikazivanje  ubrzo proširilo po cijelome svijetu i, uz križ, postalo  najčešća, slikom prikazana,  kršćanska vjera!

            Pad pobožnosti prema jaslicama dogodio se na prijelazu u 20. stoljeće. U njemačkom protestantizmu se postavljalo kritički prema ovom prikazivanju pomoću slika i kipova, pa se razvio običaj božićnog drvca koji bi trebao podsjećati na stablo iz rajskog vrta. Na mnogim mjestima je on potpuno istisnuo jaslice. Oko 1900. je taj običaj zaprijetio u da potpunosti istisne jaslice  u katoličkoj sredini, u južnoj Njemačkoj. To je bilo vrijeme župnika  Aloisa Burgera (1880-1953), župnika u Hochwangu, u okrugu Günzburg. Švapski seoski župnik i svećenik biskupije u Augsburgu je htio, pošto poto, uz božićno drvce sačuvati i jaslice.
            On je pronašao mnoge zainteresirane među seoskim stanovništvom i tako je u veljači 1917. osnovao u Günzburgu,  "Udruženje bavarskih prijatelja jaslica"  s ciljem nastavka izgradnje jaslica i odstranjivanja od jaslica svega što im ne priliči. Alois Burger je bio njegov prvi predsjednik. Ova inicijativa je imala tako velik uspjeh da su, već u sljedećim godinama, osnovane brojne „udruge jaslica" u samom okrugu i šire. Mnoštvo  ljudi se okupilo na pravljenju jaslica i izradi figura i na taj način pokazali ljubav prema  božanskom djetetu u jaslama. Odjek  njegovog osnivanja  je iznenadio  čak i samog župnika  Burgera, tako da je 1925.  predao upravljanje udrugom  i uredništvo časopisa udruge  „Bavarski prijatelji jaslica" drugima,  a  on se posvetio svojim  pastirskim dužnostima župnika u Hochwangu. Njegov se grob i sada nalazi na mjesnom groblju.           

            Područje između Krumbacha i Günzburga  se i danas naziva „švapski raj jaslica" i privlači brojne prijatelje jaslica i posjetitelje izbliza i daleka pa posjećuju privatne jaslice i one u crkvama.  Postoje i redovite izložbe, koje ne svjedoče samo o umjetnosti izrade jaslica, nego daju i svjedočanstvo pobožnosti prema jaslicama i djetetu Isusu.
            Jaslice su danas dostupne u svim veličinama i materijalima. Neke su ograničene na Dijete i svetu obitelj, druge također pokazuju pastire i mudrace s Istoka. Druge opet predstavljaju  put svetog para  prema jaslicama u bezbrojnim scenama s figurama, a ima čak i jaslica s prikazom cijelog Isusovog života. Druge opet prebacuju događaje iz Svete noći u Afriku ili Aziju, kod kojih se  domaće mjesto prikazuje do u detalje i tu su onda smještaju događaji oko rođenja Kristova.  Ovo je onda već tumačenje božićnog  evanđelja - sasvim sigurno ispravnog i zakonitog. Zato i Angelus Silesius piše: „Ako bi se Krist i tisuću puta rodio u Betlehemu, a ne bi se rodio u tebi, ostao si izgubljen zauvijek. "

            Vrlo često se primjećuje  kako se, s posebnom ljubavlju, prikazuju pastiri. Upravo oni, kao jednostavni ljudi, daju veliku mogućnost za identificiranje onima koji ih izgrađuju. Koliko god jaslice mogu biti velike ili malene ili same figure u jaslicama,  dva stvorenja  nikada ne nedostaju: vol i magarac,  iako o njima evanđelje nigdje ne govori. Oni su  spomenuti na jednom mjestu, u knjizi Izaije, koje je već  prije bilo povezano s rođenjem Isusa Krista: „Vol poznaje svog vlasnika, a magarac jasle gospodareve - Izrael ne poznaje, narod moj ne razumije." (Izaija 1:3) To su riječi upozorenja. Tako postaje jasno  da su jaslice simbol vjere, koji ne želi prikazivati samo jednu idilu. Mnogo više,   za svakog promatrača,  jaslice su poziv da se bolje upozna Krista Gospodina i da se njega, sve više, prihvati u životu.